Sunday, November 11, 2012

Poligami Menurut Pandangan Islam Dalil: Poligami adalah syariat Islam yang merupakan sunnah Rasulallah SAW. Dalilnya surah An-Nisa: 3, ertinya: “… maka kawinilah wanita-wanita yang kamu senangi: dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kawinilah) seorang sahaja,…” Syarat-syarat Poligami 1. Kemampuan Melakukan Poligami. Seorang lelaki yang berpoligami disyaratkan mesti memiliki kemampuan agar tidak menyusahkan orang lain. Poligami bukan perkara yang mudah kerana ia akan dipertanggung jawab di hari kiamat kelak. Dalil hadith: “Barangsiapa yang mempunyai dua isteri, lalu dia melebihkan seorang daripadanya, maka pada hari Kiamat dia akan bangkit dalam keadaan salah satu bahunya miring sebelah.” 2. Berlaku Adil Terhadap Para Isteri Dalam Pembahagian Giliran dan Nafkah. Seorang suami wajib berlaku adil di dalam pembahagian. Jika dia bermalam dengan satu isterinya semalam atau dua malam atau tiga malam, maka dia mesti bermalam dengan isteri yang lain selama itu juga. Tidak boleh melebihkan salah satu dari isterinya di dalam pembahagian. Tetapi tidak berdosa jika dia lebih mencintai salah satu isterinya, dan lebih banyak berjimak dengannya sebagaimana firman Allah bermaksud: “Dan kamu sekali-kali tidak akan dapat berlaku adil (yakni dalam perkara batin) di antara isteri-isterimu, walaupun kamu sangat ingin berbuat demikian. Kerana itu janganlah kamu terlalu cenderung (kepada yang kamu cintai), sehingga kamu biarkan yang lain tergantung-gantung.” (An-Nisaa: 129) 3. Seorang lelaki yang menikah menanggung berbagai kewajiban terhadap isteri dan anaknya termasuk nafkah. Seorang laki-laki yang melakukan poligami memikul tambahan kewajiban nafkah dengan sebab bertambah isterinya. Nafkah adalah, apa yang diwajibkan untuk isteri dan anak-anak yang berupa makanan, pakaian, tempat tinggal, perawatan, dan sebainya dan nafkah bagi isteri ini hukumnya wajib berdasarkan al-Quran, al-Sunnah dan Ijma’. Hikmah Poligami 1. Ada manusia yang kuat keinginannya untuk mempunyai keturunan, akan tetapi mendapat isteri yang mandul. Lebih mulia suami menikah lagi untuk memperoleh keturunan dengan tetap memelihara isteri yang pertama dan memenuhi hak-haknya. 2. Ada juga di antara kaum lelaki yang kuat syahwatnya tetapi mendapat isteri yang dingin keinginannya terhadap laki-laki kerana sakit atau masa haidnya terlalu lama dan sebab-sebab lain. Elok jika lelaki itu menikah dengan wanita lain yang halal daripada menceraikan isteri pertama. 3. Kaum wanita itu mempunyai tiga halangan iaitu haid, nifas dan keadaan yang belum betul-betul sihat selepas melahirkan anak. Islam mengharuskan berpoligami untuk menyelamatkan suami daripada terjerumus ke jurang perzinaan. 4. Selain itu jumlah wanita terbukti lebih banyak daripada jumlah lelaki, terutama setelah terjadi peperangan yang memakan banyak korban dari kaum lelaki. Disini terdapat kemaslahatan sosial dan kemaslahatan bagi kaum wanita itu sendiri, iaitu untuk bernaung dalam sebuah rumah tangga, daripada usianya habis tanpa merasakan merasakan cinta kasih dan pemeliharaan, serta nikmatnya menjadi seorang ibu. 5. Poligami diharapkan agar dapat menghindarkan perceraian kerana isteri mandul, sakit atau sudah terlalu tua. 6. Terdapat ramainya kaum telaki yang berhijrah pergi merantau untuk mencari rezeki. Di perantauan, mereka mungkin kesepian ketika sihat atau pun sakit. Lebih baik berpoligami daripada si suami mengadakan hubungan secara tidak sah dengan wanita lain. 7. Untuk menghindari kelahiran anak-anak yang tidak sah agar keturunan masyarakat terpelihara dan tidak disia-siakan kehidupannya. Dengan demikian dapat pula menjamin sifat kemuliaan umat Islam. Anak luar nikah mempunyai hukum yang berbeza dari anak yang dari pernikahan yang sah. Jika gejala ini dibiarkan berleluasa dan tidak ditangani dengan hati-hati ia akan menghancurkan umat Islam dan merosakkan fungsi pernikahan itu sendiri. 8. Untuk memberi perlindungan dan penghormatan kepada kaum wanita daripada keganasan serta kebuasan nafsu kaum lelaki yang tidak dapat menahan syahwatnya. Kesan Menghalang Poligami 1. Kaum wanita menghabiskan usianya dalam kepahitan karena tidak dapat merasa kehidupan berkeluarga dan menjadi ibu. 2. Kaum wanita menjadi bebas melacur, untuk menjadi umpan dan permainan kaum laki-laki yang rosak. Muncul pergaulan bebas yang mengakibatkan banyaknya anak-anak haram sehingga menjadi beban sosial bagi masyarakat. 3. Andainya poligami tidak dibolehkan, kaum lelaki akan menggunakan wanita sebagai alat untuk kesenangannya semata-mata tanpa dibebani satu tanggungjawab. Akibatnya kaum wanita akan menjadi simpanan atau pelacur yang tidak dilayan sebagai isteri serta tidak pula mendapatkan hak perlindungan untuk dirinya.


Poligami Menurut Pandangan Islam

Dalil:
Poligami adalah syariat Islam yang merupakan sunnah Rasulallah SAW. Dalilnya surah An-Nisa: 3, ertinya:
“… maka kawinilah wanita-wanita yang kamu senangi: dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kawinilah) seorang sahaja,…”

Syarat-syarat Poligami
1.     Kemampuan Melakukan Poligami.
Seorang lelaki yang berpoligami disyaratkan mesti memiliki kemampuan agar tidak menyusahkan orang lain.
Poligami bukan perkara yang mudah kerana ia akan dipertanggung jawab di hari kiamat kelak. Dalil hadith: “Barangsiapa yang mempunyai dua isteri, lalu dia melebihkan seorang daripadanya, maka pada hari Kiamat dia akan bangkit dalam keadaan salah satu bahunya miring sebelah.”
2.     Berlaku Adil Terhadap Para Isteri Dalam Pembahagian Giliran dan Nafkah.
Seorang suami wajib berlaku adil di dalam pembahagian. Jika dia bermalam dengan satu isterinya semalam atau dua malam atau tiga malam, maka dia mesti bermalam dengan isteri yang lain selama itu juga. Tidak boleh melebihkan salah satu dari isterinya di dalam pembahagian.
Tetapi tidak berdosa jika dia lebih mencintai salah satu isterinya, dan lebih banyak berjimak dengannya sebagaimana firman Allah bermaksud:
“Dan kamu sekali-kali tidak akan dapat berlaku adil (yakni dalam perkara batin) di antara isteri-isterimu, walaupun kamu sangat ingin berbuat demikian. Kerana itu janganlah kamu terlalu cenderung (kepada yang kamu cintai), sehingga kamu biarkan yang lain tergantung-gantung.” (An-Nisaa:  129)
3.     Seorang lelaki yang menikah menanggung berbagai kewajiban terhadap isteri dan anaknya termasuk nafkah. Seorang laki-laki yang melakukan poligami memikul tambahan kewajiban nafkah dengan sebab bertambah isterinya.
Nafkah adalah, apa yang diwajibkan untuk isteri dan anak-anak yang berupa makanan, pakaian, tempat tinggal, perawatan, dan sebainya dan nafkah bagi isteri ini hukumnya wajib berdasarkan al-Quran, al-Sunnah dan Ijma’.



Hikmah Poligami
1. Ada manusia yang kuat keinginannya untuk mempunyai keturunan, akan tetapi mendapat isteri yang mandul. Lebih mulia suami menikah lagi untuk memperoleh keturunan dengan tetap memelihara isteri yang pertama dan memenuhi hak-haknya.

2. Ada juga di antara kaum lelaki yang kuat syahwatnya tetapi mendapat isteri yang dingin keinginannya terhadap laki-laki kerana sakit atau masa haidnya terlalu lama dan sebab-sebab lain. Elok jika lelaki itu menikah dengan wanita lain yang halal daripada menceraikan isteri pertama.
3. Kaum wanita itu mempunyai tiga halangan iaitu haid, nifas dan keadaan yang belum betul-betul sihat selepas melahirkan anak. Islam mengharuskan berpoligami untuk menyelamatkan suami daripada terjerumus ke jurang perzinaan.
4. Selain itu jumlah wanita terbukti lebih banyak daripada jumlah lelaki, terutama setelah terjadi peperangan yang memakan banyak korban dari kaum lelaki. Disini terdapat kemaslahatan sosial dan kemaslahatan bagi kaum wanita itu sendiri, iaitu untuk bernaung dalam sebuah rumah tangga, daripada usianya habis tanpa merasakan merasakan cinta kasih dan pemeliharaan, serta nikmatnya menjadi seorang ibu.
5. Poligami diharapkan agar dapat menghindarkan perceraian kerana isteri mandul, sakit atau sudah terlalu tua.
6. Terdapat ramainya kaum telaki yang berhijrah pergi merantau untuk mencari rezeki. Di perantauan, mereka mungkin kesepian ketika sihat atau pun sakit. Lebih baik berpoligami daripada si suami mengadakan hubungan secara tidak sah dengan wanita lain.
7. Untuk menghindari kelahiran anak-anak yang tidak sah agar keturunan masyarakat terpelihara dan tidak disia-siakan kehidupannya. Dengan demikian dapat pula menjamin sifat kemuliaan umat Islam. Anak luar nikah mempunyai hukum yang berbeza dari anak yang dari pernikahan yang sah. Jika gejala ini dibiarkan berleluasa dan tidak ditangani dengan hati-hati ia akan menghancurkan umat Islam dan merosakkan fungsi pernikahan itu sendiri.
8. Untuk memberi perlindungan dan penghormatan kepada kaum wanita daripada keganasan serta kebuasan nafsu kaum lelaki yang tidak dapat menahan syahwatnya.


Kesan Menghalang Poligami
1. Kaum wanita menghabiskan usianya dalam kepahitan karena tidak dapat merasa kehidupan berkeluarga dan menjadi ibu.

2. Kaum wanita menjadi bebas melacur, untuk menjadi umpan dan permainan kaum laki-laki yang rosak. Muncul pergaulan bebas yang mengakibatkan banyaknya anak-anak haram sehingga menjadi beban sosial bagi masyarakat.

3. Andainya poligami tidak dibolehkan, kaum lelaki akan menggunakan wanita sebagai alat untuk kesenangannya semata-mata tanpa dibebani satu tanggungjawab. Akibatnya kaum wanita akan menjadi simpanan atau pelacur yang tidak dilayan sebagai isteri serta tidak pula mendapatkan hak perlindungan untuk dirinya.

13 comments:

  1. Poligami merupakan sunnah Rasulullah tetapi jumhur ulama meninggalkan perkataan sunnah sebagaimana kita tidak mengatakan penceraian itu sunnah. Sunnah bermaksud menggalakkan. Di sini jumhur ulama meletakkan harus kerana poligami hanya sekadar rukhsah. Contohilah Rasulullah yg bermonogami 25 thn dan poligami hanya 10 thn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudari Dalilah Qarina..

      Sila buat research bilakah ayat poligami di turunkan ( an nisa ayat 3 dan sebagainya ).

      Jika ayat itu di turunkan ketika Rosulullah saw bermonogami,adakah saudari berpendapat Rosulullah tidak akan melaksanakan perintah tersebut?

      Kena peka beza di antara sunnah dan lumrah..

      Delete
    2. Jauhkanlah kita dari berandai-andai. Soalan tuan akan saya jawab dgn soalan juga. Sedangkan pada zaman tersebut terdapat ramai lelaki yg mempunyai banyak isteri, kenapa Rasulullah masih setia bersama Khadijah? Malah tidak meminta pun hendak memiliki hamba perempuan? Bukankah ada qudwah dan hilmah yg dapat kita bongkarkan mengenai cinta dan kesetiaan Rasulullah.

      Begitu juga cara Rasulullah memuliakan semua puterinya termasuk Fatimah dgn melarang Saidina Ali menduakannya selagi baginda masih hidup. Jelas, baginda telah merasai betapa susahnya beban berpoligami dan baginda memahami perasaan Fatimah yg akan terluka serta cemburu.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. jd poligami adalah sunnah atau rukhsah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ia adalah rukhsah atau solusi terakhir dalam sesebuah perkahwinan seperti perceraian.

      Delete
    2. wah...sedapnya cik ni bermain dgn Alquran & Hadis? ini ke umat yg melafazkan 6 rukun keimanan...? betul lah wanita ni lebih nafsunya dari lelaki sdgkan apa yg dia apa & dpt sekadar pinjman dari Allah. demi nafsu, dia pilih rukhsah. dia x tgk lgsg kebaikan2 poligami. Allah cipta lelaki & dia tau apa yg patut & terbaik utk lelaki. jgn kata pulak laki & perempuan darjatnya sama pulak. x mengaji tp sedap2 letak hukum ikut nafsu. pompuan ni kononya nak protect pompuan...tp dia jgk yg menjatuhkan kaumnya..
      soal solusi semuanya dah Allah wahyukan dlm Alquran, cik ni sapa yg lebih dari ulama yg mentafsir Alquran & Hadis? cuba cik bwk nas2 yg kata poligami tu jalan terakhir...sohih ke dhaif, sapa yg riwayatkan hadis tu?

      Delete
    3. Daripada tafsir fi zilalil quran karya syed qutb, Juz IV: Bahagian akhir Ali Imran & Permulaan an-Nisa', m/s 275:
      Diberikannya rukhsah 'kemurahan' untuk melakukan poligami disertai dengan sikap berhati-hati apabila dikhawatirkan tidak dapat berlaku adil, dan dicukupkannya dengan monogami dalam situasi seperti itu.

      ANALISIS PANDANGAN SYUYUKHUL AZHAR BERKENAAN POLIGAMI

      Pada zaman moden ini, di saat amalan poligami secara realitinya tidak lagi memperlihatkan faktor keadilan, moral dan kemampuan ekonomi sebagaimana yang digariskan Al-Quran, akibatnya kaum wanita menjadi mangsa. Ia menjadi perhatian ulama moden seperti Abduh, Syaltut, Al-Ghazali dan Al-Qaradhawi. Kesemuanya adalah syuyukhul azhar (Syeikh-syeikh lepasan Universiti al-Azhar).

      Poligami Menurut Muhammad Abduh

      Poligami Dilarang Kecuali Sangat Terpaksa
      ● Menggunakan pendekatan normatif keagamaan, psikologi keluarga, sosiologi dan budaya.
      ● Beliau lebih cenderung kepada berlakunya teori struktur peranan dalam keluarga, iaitu adanya kedamaian yang jauh daripada konflik antara anggota keluarga. Bagi mewujudkan hal itu, keadilan perlu menjadi common value (nilai yang biasa).
      ● Atas kepentingan faktor keadilan inilah, Abduh melarang amalan poligami apabila menjawat jawatan sebagai mufti Mesir, kecuali dalam situasi yang sangat terpaksa, seperti si isteri mandul (infertility).
      ● Poligami menurutnya adalah tradisi masa lampau sebelum Islam. Ia berhubung kait dengan kedudukan wanita yang dipandang sebagai satu hubungan antara manusia dan haiwan, atau manusia tidak sempurna.
      ● Bagi Abduh juga, poligami tanpa sebab adalah satu bentuk merendahkan maruah wanita.

      Delete
    4. Prof Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi berkata: Para orientalis dan missionary suka menjadikan topik poligami seakan-akan ia adalah syiar daripada syiar-syiar Islam, ataupun wajib daripada kewajipan-kewajipan Islam, atau sekurang-kurangnya galakan daripada galakan-galakan Islam. Ini adalah sesat lagi menyesatkan. Asal yang mendominasi dalam perkahwinan Muslim ialah BERKAHWIN SATU, yang mana isterinya yang itu menjadi penenang dirinya, pelembut hati, pengurus rumah tangga, tempat menyimpan rahsia. Dengan itu, terbinalah atas keduanya ketenangan, kasih sayang dan kerahmatan yang menjadi teras kehidupan perkahwinan dalam pandangan al-Quran. (Markazul Mar’ah fil hayati Islamiyah, h.118).

      Delete
    5. Berdasarkan kajian yang dipetik daripada buku Al-Fiqh al-Islamiy wa Adillatuhu, karangan Prof. Dr. Wahbah Zuhaili dan beberapa lagi buku karangan ulama, statistik berikut diperolehi bagi menggambarkan angka perlaksanaan poligami oleh masyarakat Islam sedunia:

      Suami beristeri dua :3% .
      Suami beristeri tiga :1: 1000.
      Suami beristeri empat :1: 15 000.
      Di Mesir : 4%.
      Di Syria : 1%.

      Delete
  4. mengaji ni dituntut bg para lelaki, tp sy cadangkan cik2 adik ni pon mengaji jgk...terutamanya akidah...akidah ni mmg sgt2 perlu ditekankan pd para wanita...sbb iman dorg ni goyah...fitrah yg Allah ciptakan ni x lebih dari 0.5% dari ciptaan lelaki, bengkok & rapuh lak tu.. tp nafsu yg didtgkan skali sgt besar...jika boleh 1 dunia ni dia nk & x akan pernah cukup.. itu lah fitrahnya wanita.
    sy bkn nak condemn pasal isu poligami,tp saya pantang dgn manusia munafik yg sesuka hati mempertikaikan Alquran & hadis tanpa ilmu. sekadar googled satu dua pendapat, trus dia jadikan pegangan & panduan. igt...ttg israk mikraj...igt apa yg nabi nampak di neraka Allah. kalu x takut & demi nafsu tu pertikailah dgn Allah. taubatlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi adakah saudara sudah mengkaji poligami sedalam-dalam dan seluas-luasnya? Dengan menghukum wanita itu mengikut nafsu adakah masalah akan selesai? Jika kalian mengatakan wanita itu tamak kerana tidak mahu berkongsi, maka kami boleh mengatakan kalian tamak kerana mahukan lebih dari cukup, hakikatnya hanya Allah yang tahu. Telah saya letakkan berbagai-bagai tulisan dan hujah di atas, apapun yang saudara percaya itu saya hormati asalkan saudara ada hujah daripada ulama-ulama, namun saudara juga perlu hormati mereka yang berlainan pendapat dengan anda asalkan mereka ada hujah. Semoga Allah berkati kita~

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete